Kada se vozimo sa najmlađima, njihova bezbednost je na prvom mestu. Bezbednosna sedišta za decu su tu da nam pomognu da naša deca ostanu sigurna u slučaju nezgode, i zato je njihova pravilna upotreba ne samo preporučena, već i zakonom propisana. 

Korišćenje auto-sedišta za decu značajno smanjuje rizik od povreda i smrtnih ishoda kod dece u slučaju saobraćajnih nezgoda.

U ovom tekstu, detaljnije ćemo se osvrnuti na obaveze koje zakon postavlja pred vozače kada je reč o auto-sedištima, do koliko godina treba sedište za decu, kao i o kaznama za one koji se ovih pravila ne pridržavaju.

Koji su zakonski zahtevi za dečja sedišta za auto?

Zakon o vožnji dece u automobilu, tačnije Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima Republike Srbije (ZOBS), kaže da je neophodno da sva deca do 12 godina starosti ili niža od 135 cm budu smeštena u odgovarajuća auto-sedišta dok se voze u privatnim automobilima. Ovde spada i buster sedište. Ako se pitate od koliko godina se koristi buster sedište, odgovor je da deca mogu da ga koriste kada dostignu težinu od 15 kg, obično oko četvrte godine života.

Međutim, postoje izuzeci kada deca mlađa od 12 godina, ali viša od 135 cm i teža od 36 kg, ne moraju koristiti buster sedišta. U ovim situacijama, zakonodavac smatra da je dovoljno da dete koristi standardni sigurnosni pojas na zadnjem sedištu vozila.

Iako pravila postoje, postoje i izuzeci, a oni uključuju sledeće:

Kako proveriti homologaciju i standardizaciju auto-sedišta za decu

Sva auto-sedišta za bebe i decu moraju biti homologovana bezbednosna sedišta, što znači da su prošla određene testove i imaju sertifikat, odnosno ATEST, bezbednosti koji je izdala Ekonomska komisija Ujedinjenih Nacija za Evropu. Ovaj ATEST garantuje da sedište zadovoljava minimalne standarde bezbednosti.

Ako se pitate kako da proverite da li auto-sedište ima potreban sertifikat, evo jednostavnog saveta: pre kupovine pogledajte da li na proizvodu piše „ECE R44/04“ ili „ECE R129/03“. 

To su oznake koje potvrđuju da su sedišta prošla neophodne bezbednosne provere i da su odobrena za upotrebu u Srbiji. Takođe, svako sedište bi trebalo da ima jasno istaknutu nalepnicu sa ovim sertifikatom.

Razlika između ECE R44/04 i R129/03 (i-Size) standarda

Možda se pitate i u čemu je razlika između standarda ECE R44/04 i ECE R129/03 i koji od njih je sigurniji. Oba standarda zahtevaju rigorozna testiranja sedišta, uključujući simulacije sudara, ali postoje neke razlike:

Noviji i-Size standard, koji se mahom odnosi na auto-sedišta za bebe i decu do navršene četvrte godine starosti, teži da poboljša bezbednost uvodeći strožija testiranja i jednostavniji način montaže. Sa dodatnim testiranjem na bočne udare i upotrebom detaljnijih lutki, garantuje se kvalitet i izdržljivost materijala iz kojih su sedišta napravljena. Jednostavnost ISOFIX sistema značajno smanjuje šanse za grešku prilikom montaže, čime se dodatno podiže nivo sigurnosti.

Promene u standardima i šta to znači za roditelje

Ovde treba napomenuti da će, počev od 1. septembra 2024. godine, u Evropskoj Uniji biti obustavljena prodaja dečjih auto-sedišta koja su u skladu sa starijim standardom „ECE R44/04“. 

Ovo će verovatno ubrzati prelazak na novi standard i kod nas. Ako već imate sedište sa starijim sertifikatom, ne brinite – moći ćete da ga koristite još najmanje osam godina nakon što novi zakon stupi na snagu, što će vam dati dovoljno vremena da se prilagodite novim propisima.

Izvor: YouTube/ABS Republika Srbija

Kako pravilno koristiti auto-sedište za bebe i decu

U Srbiji tek svako drugo vozilo ima dečje auto-sedište. Još više zabrinjava podatak da više od 90% roditelja ne koristi ova sedišta na pravilan način. 

Evo nekoliko stvari koje treba da znate kako biste pravilno koristili dečje sedište za auto i osigurali maksimalnu sigurnost za svoje dete:

Smera sedišta

Deca koja se voze u sedištu koje je okrenuto suprotno od smera vožnje mogu se nalaziti kako na prednjem tako i na zadnjem sedištu automobila. Ako se dete vozi na prednjem sedištu, važno je da se vazdušni jastuk isključi.

Za sedišta usmerena u pravcu vožnje, deca bi trebalo da se uvek prevoze na zadnjem sedištu.

Zapamtite: Pravilan izbor smera sedišta je veoma važan, a u priručniku koji dolazi uz auto-sedište jasno je objašnjeno kada i zašto dete treba da sedi u kontrasmeru, a kada u smeru kretanja vožnje.

Od novorođenčadi do buster sedišta

Novorođenčad i mala deca moraju biti vezana dečjim sigurnosnim pojasom koji je deo auto-sedišta. Kada dete navrši četiri godine, ili kada dostigne visinu od oko 100 cm ili težinu od oko 15 kg, počinje da prerasta dečiji sigurnosni pojas. 

Tada prelazi na korišćenje standardnog sigurnosnog pojasa automobila, ali i dalje mora da sedi u odgovarajućem auto-sedištu, menjajući samo način osiguranja.

Kada dete preraste sigurnosne pojaseve auto-sedišta, obično prelazi na buster sedište, koje omogućava da dete sedi više, kako bi pravilno koristilo sigurnosni pojas vozila. Postoje buster sedišta sa i bez naslona, a buster sedišta sa naslonom se preporučuju zbog veće udobnosti i bezbednosti koju pružaju.

Do kada deca moraju da sede u sedištu

Deca bi trebalo da koriste auto sedišta sve dok ne narastu do visine od 150 cm. To je zato što je standardni pojas u automobilu dizajniran za osobe koje su visoke najmanje 150 cm. Pravilan položaj pojasa podrazumeva da donji deo bude preko kukova, a dijagonalni preko ključne kosti i središta grudi. 

Ipak, u Srbiji zakon dozvoljava da deca već od visine od 135 cm mogu da koriste samo pojas, pod određenim uslovima:

Ako dete može bez problema da održava ovakav položaj tokom vožnje, bez obzira na to da li je reč o kratkom putu do škole ili dužem putovanju, ono je spremno da se veže standardnim pojasom bez korišćenja dečjeg auto-sedišta.

Kazne za vožnju dece van posebnog dečjeg auto-sedišta 

Kada govorimo o sankcijama za neadekvatan prevoz dece u automobilima, one mogu biti prilično stroge – počinju od 5.000 dinara pa sve do 120.000 dinara ili čak zatvorske kazne.

Zakon je jasan kada je u pitanju vožnja dece bez odgovarajućeg auto-sedišta i predviđa kaznu od 5.000 dinara za takav prekršaj. 

Prema odredbama ovog zakona, tačnije članu 330, stav 1, tačka 18, postoji još stroža kazna za vozača koji dete mlađe od 12 godina prevozi na mestu vozača ili bilo gde u vozilu gde nije predviđeno sedenje. Ovakav prekršaj se kažnjava zatvorskom kaznom od najmanje 15 dana ili novčanom kaznom između 100.000 i 120.000 dinara.

Pored novčane i zatvorske kazne, vozaču može biti zabranjeno upravljanje vozilom na period od najmanje osam meseci, uz izricanje 14 kaznenih poena. 

Ove mere ciljaju na jačanje bezbednosti dece u saobraćaju i sprečavanje roditelja i drugih osoba da svojim lošim primerom ugroze bezbednost dece i trajno negativno utiču na njihove stavove o pravilima ponašanja u saobraćaju.

Zašto je neophodno koristiti auto-sedišta za decu: Zaključak

Kada putujemo sa decom, njihova sigurnost je naš glavni prioritet. Prema Zakonu o bezbednosti saobraćaja Srbije, deca do 12 godina ili niža od 135 cm moraju koristiti auto-sedišta. Za decu težu od 15 kg, obično od četvrte godine, obavezna su buster sedišta.

Sedišta za auto treba da budu homologovana i testirana, sa oznakama poput ECE R44/04 ili ECE R129/03, koje potvrđuju usklađenost sa bezbednosnim standardima. Ova pravila su neophodna jer pravilna upotreba auto-sedišta značajno smanjuje rizik od povreda u saobraćaju.

Nepridržavanje ovih propisa ne samo da može dovesti do rigoroznih kazni, već i direktno ugrožava bezbednost naše dece. Zato je važno da uvek koristimo odgovarajuća auto-sedišta i budemo uzor pravilnog ponašanja u saobraćaju, pokazujući odgovornost prema našim najmlađima.